News – NΕΑ

Erasmus+, news

Focus Group για Ανεπίσημους Φροντιστές στις 12.2.19

Στα πλαίσια της εναρκτήριας συνάντησης του σχεδίου Erasmus+ “Learn4Carers” στο οποίο συντονιστής είναι το σωματείο μας πραγματοποιήθηκε στις 12/2/19 ομάδα εστίασης για συγγενείς ατόμων με προβλήματα ψυχικής υγείας (Focus Group) στο κέντρο ημερας της ΠΕΨΑΕΕ.

O συντονισμός αλλά και οι παρακάτω σημειώσεις είναι του μέλους της επιστημονικής επιτροπής του σωματείου Δρ. Καλλιόπης (Κέλλης) Παναγιωτοπούλου.

Στη σημαντική αυτή συνάντηση συμμετείχαν ανεπίσημοι φροντιστές ατόμων με προβλήματα ψυχικής υγείας, εργαζόμενοι του Κέντρου Ημέρας της ΠΕΨΑΕΕ στην οδό Αλκαμένους 8 και εργαζόμενοι σε φορείς που ειδικεύονται στην ενημέρωση και υποστήριξη των ανεπίσημων φροντιστών από το εξωτερικό. (Γαλλία, Βέλγιο, Ηνωμένο Βασίλειο και Ιρλανδία).

Στόχος ήταν η ανταλλαγή απόψεων και πληροφοριών για πρακτικές που μέχρι τώρα έχουν δώσει καλά αποτελέσματα, η καταγραφή των αιτημάτων των ανεπίσημων φροντιστών και η δημιουργία ενός σχεδίου δράσης με σκοπό την υλοποίηση των επόμενων σταδίων παρέμβασης προς όφελος των φροντιστών και ανακούφιση του φορτίου αυτών.

Εν συνεχεία η Δρ. Παναγιωτοπούλου παραθέτει τα σημαντικότερα σημεία της συνάντησης:

1.     Τα Κέντρα Ημέρας παρέχουν πλούσιο πρόγραμμα δραστηριοτήτων στους πάσχοντες από διαφόρων διαγνώσεων προβλήματα ψυχικής υγείας και είναι σημαντικό να συμμετέχουν σε αυτά όσο γίνεται περισσότεροι ασθενείς. Οι γονείς είναι ήσυχοι για όσο διάστημα τα παιδιά τους βρίσκονται στο χώρο. Ο πάσχων επιλέγει ποιες δραστηριότητες επιθυμεί να παρακολουθήσει. Ο πάσχων βρίσκεται υπό ψυχολογική/ψυχιατρική  παρακολούθηση. Συχνά μπορεί να προσέρχεται μόνος του στο Κέντρο με χαρά, αλλά και όταν δυσκολεύεται τον βοηθούν σταδιακά να κοινωνικοποιηθεί, προσφέροντας του προς το παρόν ατομικές συνεδρίες. Εξελίσσεται θετικά διαμέσου των δραστηριοτήτων.

2.     Η ομάδα στήριξης των γονέων/συγγενών ατόμων με προβλήματα ψυχικής υγείας, που διενεργείται ανά 15 ημέρες στο Κέντρο Ημέρας της ΠΕΨΑΕΕ, βοηθάει πάρα πολύ, επειδή: υπάρχει εποικοδομητική συνεργασία με άλλους γονείς που αντιμετωπίζουν τα ίδια προβλήματα, αντιλαμβάνονται ότι δεν είναι οι μόνοι που αντιμετωπίζουν αυτά τα προβλήματα – αφού πολλοί παιδεύτηκαν μόνοι τους επί μεγάλο διάστημα – , παρηγορούνται αν κάποιο παιδί σταματήσει να πηγαίνει στις δραστηριότητες, ανταλλάσσουν απόψεις, εμπειρίες, μιλούν για την καθημερινότητα τους, χαίρονται  επειδή τα παιδιά τους θα έχουν κάπου να πηγαίνουν και μετά το δικό τους θάνατο. Η ψυχική ασθένεια είναι ‘κοινωνική’, έξω από την ομάδα υπάρχει απομόνωση και στίγμα, ο κόσμος φοβάται την ψυχική νόσο.

3.     Τρόποι παραπομπής: από το νοσοκομείο που νοσηλεύτηκαν, από τον θεράποντα ψυχίατρο. Τρόποι βελτίωσης: να υπάρχει ομάδα αξιολόγησης για τον κάθε ασθενή, αποτελούμενη από τον ψυχίατρο, ψυχολόγο, κοινωνικό λειτουργό, ψυχιατρικό νοσηλευτή, γονέα ή κηδεμόνα οι οποίοι από κοινού με τον ασθενή θα προτείνουν τρόπους θεραπευτικών παρεμβάσεων, οι οποίοι θα επικαιροποιούνται σύμφωνα με την πορεία της νόσου.

4.     Ανάγκη για στήριξη των φροντιστών.

5.     Οργανισμοί που θα βοηθήσουν τον ασθενή να παραμείνει στο σπίτι, ή να κοινωνικοποιηθεί, ή να βρει προστατευόμενη εργασία, σύμφωνα με τις ανάγκες του.

6.     Ενημέρωση του κοινού, ώστε να απαλειφθεί το στίγμα, να μην υπάρχει πλέον ιδρυματισμός και να στηριχθούν οι οικογένειες που παρέχουν πλέον περισσότερη φροντίδα.

7.     Η ψυχική νόσος είναι κοινωνικό πρόβλημα, όχι της οικογένειας μόνο. Να συμμετέχει η πολιτεία ώστε να ελαφρυνθούν οι οικογένειες.

8.     Οικονομική ενίσχυση του φροντιστή. Ανάγκη για πιστοποίηση των φροντιστών με συγκεκριμένες προϋποθέσεις.

9.     Να απευθυνθούμε σε φιλανθρωπικούς οργανισμούς ή άτομα με φιλανθρωπικό έργο για να στηρίξουν τις οικογένειες, όπως γίνεται πχ με τους καρκινοπαθείς.

10.  Να απευθυνθούμε σε διάσημα πρόσωπα (πχ καλλιτέχνες, λογοτέχνες, αθλητές, πολιτικούς, κοκ) που έχουν τα ίδια ή συγγενείς τους προβλήματα ψυχικής υγείας και να τους πείσουμε να μιλήσουν δημόσια για την εμπειρία τους, ώστε να εξαλειφθεί το στίγμα.

11.  Ενημέρωση ιατρών και πολιτικών για την αξία των Κέντρων Ημέρας.

12.  Ομάδα ψυχιάτρων + ασθενών + φροντιστών να μιλούν με μια φωνή ενιαία και να πιέσουν τους πολιτικούς για χρηματοδότηση μακροπρόθεσμη – σε βάθος δεκαετίας – της ψυχικής υγείας, ταχύτερα αυξανόμενης από τη σωματική υγεία.

13.  Ενώ η ψυχική και η σωματική υγεία είναι το ίδιο σημαντικές, υπάρχει χάσμα χρηματοδότησης, εις βάρος της ψυχικής.

14.  Ο αριθμός των φροντιστών είναι μεγάλος (περίπου ¼ του πληθυσμού στην Ευρώπη). Χρειάζεται μια ηλεκτρονική πλατφόρμα καταγραφής τους, πολλοί αγνοούν ότι είναι φροντιστές. Θα μπορούσε να γίνει πρόσκληση από τα ΜΜΕ.

15.  Για τους εργαζόμενους φροντιστές (60%) να δημιουργηθεί ηλεκτρονική πλατφόρμα αλληλοενημέρωσης, ανταλλαγής εμπειριών και επίλυσης προβλημάτων.

16.  Κινητή μονάδα ενημέρωσης: ένα λεωφορείο με κοινωνικό λειτουργό, που θα πηγαίνει στα νοσοκομεία για να ενημερώνει τους φροντιστές.

17.  Ενημέρωση κατά την πρώτη νοσηλεία. Τι υπάρχει για τους ασθενείς κααι για τους φροντιστές τους.

18.  Συνδυασμένη προσπάθεια νομοθετικών ρυθμίσεων και χρηματοδότησης. Τρόποι: συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και την Εθνική Κυβέρνηση, επίγνωση της δύναμης των φροντιστών ως ψηφοφόρων, πίεση να ρυθμιστεί το αγωνιώδες ερώτημα τι θα γίνει ‘μετά από εμάς’;, ομαδική προσπάθεια, καθημερινός αγώνας, τίποτα δεν είναι αυτονόητο.

19.  Το αίτημα πρέπει να είναι : απλό, πρακτικό/εφικτό, μετρήσιμο.

20.  Έμφαση στους φροντιστές. Οι φροντιστές δύσκολα μιλούν για τον εαυτό τους, είναι παραμελημένη ομάδα συνανθρώπων μας.

21.  Οι πάσχοντες από ψυχικές παθήσεις και οι φροντιστές τους επιθυμούν ό,τι και όλοι οι άλλοι άνθρωποι: οικογένεια, φίλους, να κατανοήσουν την πάθηση τους, να έχουν οικονομική σιγουριά, να ζήσουν μια κατά το δυνατόν φυσιολογική ζωή, με ελπίδες και όνειρα.

Erasmus+, news, Projects for Carers, Uncategorized

Learn4Carers – Athens Kick-off Meeting

The Erasmus+ KA2 project, entitled “Learning for Caregivers in Europe” (2018-1-EL01-KA204-047837) will allow representatives of ​unpaid family care​rs from 4 European countries to showcase good practices from their countries. 
The kick-off meeting will be held in Greece on 11 and 12 February 2019 at the office of the European Parliament in Athens. The meeting will involve participation from policy makers as well as representatives from organisations working with caregivers from Greece, Italy, Germany and the UK.

Learn4Carers project will last until the end of November 2020.
More information is available on the project website: https://learn4carers.eu/

Erasmus+, Mental Health, news, Projects for Carers

Focus Group για Φροντιστές ατόμων με προβλήματα ψυχικής υγείας στις 12.2.2019

Το σχέδιο Learn4Carers θα επιτρέψει σε εκπροσώπους ανεπίσημων φροντιστών από τέσσερις Ευρωπαικές χώρες να αναδείξουν καλές πρακτικές από τις χώρες τους. Οι επιτυχημένες αυτές πρακτικές υποστήριξης ή ευαισθητοποίησης σε τοπικό επίπεδο μπορούν να αποτελέσουν άριστο παράδειγμα για άλλες χώρες.

Το πρόγραμμα υλοποιείται από τον Δεκέμβριο του 2018 και θα διαρκέσει έως τα  τέλη Νοεμβρίου του 2020.

Η εναρκτήρια συνάντηση θα πραγματοποιηθεί στην Αθήνα, στις 11 και 12 Φεβρουαρίου 2019. Στην συνάντηση θα συμμετέχουν εκτός από τα μέλη της σύμπραξης και εκπρόσωποι από συνεργαζόμενους φορείς από την Ελλάδα και την ΕΕ.

Την Τρίτη 12 Φεβρουαρίου 2019 στις 11:00 στο Κέντρο Ημέρας της ΠΕΨΑΕΕ στην οδό Αλκαμένους 8 θα πραγματοποιηθεί συζήτηση (Focus Group) με θέμα: Η Συμβολή των φροντιστών ατόμων με προβλήματα ψυχικής υγείας.

Ο σκοπός της συζήτησης της 12.2.19 η οποία απευθύνεται σε συγγενείς ατόμων με προβλήματα ψυχικής υγείας είναι να αναδείξει το ρόλο του φροντιστή, να καταγράψει τα ζητήματα που τους απασχολούν αλλά και να προβάλει τις παρεμβάσεις (όπως πχ οι ομάδες υποστήριξης) που λειτουργούν εποικοδομητικά.  

H συζήτηση θα διεξαχθεί στα Αγγλικά με δυνατότητα διερμηνείας 

Δηλώσεις Συμμετοχής (Θα τηρηθεί σειρά
προτεραιότητας ) : https://goo.gl/forms/mbXl80uGHDmRWlEr2 

Η ιστοσελίδα του σχεδίου στην οποία μπορεί να βρείτε περισσότερες πληροφορίες είναι: https://learn4carers.eu/

news, Uncategorized

Χορήγηση μειωμένου ωραρίου σε υπαλλήλους γονείς τέκνων με αναπηρία

Η εγκύκλιος που ενδιαφέρει φροντιστές (π.χ. γονείς ή άτομα πχ αδέλφια που έχουν την δικαστική επιμέλεια ατόμου με αναπηρία: https://epioniblog.files.wordpress.com/2017/08/egyk-25717.pdf

Σύμφωνα με τις παρ. 4 και 5 του άρθρου 16 του ν.2527/1997, όπως αντικαταστάθηκαν με την παρ. 8 του άρθρου 30 του ν.3731/2008 και το άρθρο 27 του ν.4305/2014: «4. Η μείωση του ωραρίου εργασίας κατά μία (1) ώρα την ημέρα, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 5 του π.δ. 193/1988 (Α` 84), προκειμένου για τακτικούς υπαλλήλους και υπαλλήλους με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου και ορισμένου χρόνου του Δημοσίου, των Ν.Π.Δ.Δ. και Ο.Τ.Α., που έχουν παιδιά με πνευματική, ψυχική ή σωματική αναπηρία σε ποσοστό 67% και άνω ή παιδιά έως 15 ετών που πάσχουν από σακχαρώδη διαβήτη ινσουλινοεξαρτώμενο ή τύπου 1 με ποσοστό αναπηρίας 50% και άνω ή σύζυγο με αναπηρία 80% και άνω τον οποίο συντηρεί, γίνεται χωρίς ανάλογη περικοπή των αποδοχών τους. Το ποσοστό αναπηρίας βεβαιούται σύμφωνα με τα προβλεπόμενα από τις ισχύουσες διατάξεις…».
Όσον αφορά τη χορήγηση του μειωμένου ωραρίου σε υπαλλήλους γονείς τέκνων με αναπηρία σε ποσοστό 67% και άνω επισημαίνεται ότι είναι δυνατή και στην περίπτωση που το τέκνο βρίσκεται σε ίδρυμα στην ίδια πόλη ή σε τόπο που κατά κοινή πείρα και λογική μπορεί να επισκέπτεται ο γονέας. Σκοπός των σχετικών διατάξεων είναι και η ενθάρρυνση του γονέα να διατηρεί συστηματική επαφή και επικοινωνία με το παιδί το οποίο διαμένει σε ίδρυμα και η αποτροπή του αισθήματος της παραμέλησης ή εγκατάλειψης του τέκνου (σχετικό και το με αριθμ.πρωτ. 225581/16658/2017/13.04.2017 έγγραφο του Συνηγόρου του Πολίτη). Σε κάθε περίπτωση για τη χορήγηση του μειωμένου ωραρίου κατά τις σχετικές διατάξεις δέον όπως εξετάζονται οι ισχύουσες κατά περίπτωση πραγματικές συνθήκες υπό τις οποίες τελούν οι υπάλληλοι γονείς και τα παιδιά με αναπηρία, προκειμένου να αποφεύγονται τυχόν καταχρήσεις.
Περαιτέρω η μείωση του ωραρίου εργασίας κατά μία (1) ώρα την ημέρα σύμφωνα με τις διατάξεις των παρ. 4 και 5 του άρθρου 16 του ν. 2527/1997 όπως ισχύουν, αποτελεί αυτοτελές δικαίωμα του υπαλλήλου για κάθε μέλος της οικογένειας που πληροί τις προϋποθέσεις των σχετικών διατάξεων.
  1
Τη χρήση μειωμένου ωραρίου δικαιούνται και οι υπάλληλοι οι οποίοι έχουν με δικαστική απόφαση την επιμέλεια ατόμου με αναπηρία 67% και άνω. Η επιμέλεια θα πρέπει να ορίζεται ρητά στην απόφαση της δικαστικής συμπαράστασης, σύμφωνα με το άρθρο 1680 του Αστικού Κώδικα, καθόσον μόνη η δικαστική συμπαράσταση δεν συνεπάγεται και την επιμέλεια.
Η ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΟΛΓΑ ΓΕΡΟΒΑΣΙΛΗ

Mental Health, news, Uncategorized

Πρόσκληση για Ομαδική Ψυχοθεραπεία

Προς τα μέλη και τους φίλους της ‘ΕΠΙΟΝΗ’

Στα πλαίσια του εθελοντισμού, το μέλος της επιστημονικής επιτροπής του σωματείου ΕΠΙΟΝΗ θα δεχθεί δωρεάν τρία άτομα για ομαδική ψυχοθεραπεία επί ένα έτος.

Εκτός από ασθενείς και φροντιστές, είναι δυνατό να συμμετάσχουν και υγιείς που ενδιαφέρονται για προσωπική εξέλιξη ή ψυχολόγοι που επιθυμούν να έχουν βιωματική εμπειρία της ομαδικής αναλυτικής ψυχοθεραπείας.

Οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να επικοινωνούν με την κα Παναγιωτοπούλου στο κινητό τηλέφωνο: 6944531343.

Θα τηρηθεί αυστηρή σειρά προτεραιότητας.

Καλλιόπη Παναγιωτοπούλου MD PhD

Διδάκτωρ Ιατρικής Σχολής Πανεπιστημίου Αθηνών

Αλλεργιολόγος και Κλινική Ανοσολόγος

Ψυχοθεραπεύτρια

Μέλος της Επιστημονικής Επιτροπής του Δικτύου Ελλήνων Φροντιστών ‘ΕΠΙΟΝΗ’

Εθελόντρια Συντονίστρια Ομάδων Ατόμων με προβλήματα Ψυχικής Υγείας

Τηλέφωνο: 6944531343